Sağlıklı Beslenme & Diyet

Sosyal Medya Diyetinizi Etkiliyor Mu?

24 Ekim 2017

Günümüzde akıllı telefonlar, tabletler, dizüstü bilgisayarlar hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline geldi. Günlük bütün işlerimizi gerçekleştirirken okulda, işte, evde olsun hemen her yerde teknolojik ürünleri kullanıyoruz. Teknolojik ürünlerin bu kadar sık ve yaygın kullanılmasının avantajları olduğu gibi dezavantajları da var. Yapılan son çalışmalarda da sosyal medyanın kilo yönetimine etkisi olduğu teorisini desteklemekte. Peki sosyal medya, beslenme düzenimizi ve biçimimizi nasıl etkiliyor?

Sosyal medyada birçok hesapta birbirinden lezzetli ve güzel kahvaltılar, kebaplar, hamburgerler, pizzalar, kahve ve tatlılar paylaşılmakta. Yapılan çalışmalarda sosyal medya görsellerinin iştah açıcı etkisi olduğu, bireylerin aç olmasalar dahi görüntüden etkilenerek bir şeyler yeme ihtiyacı duyduğunu gösteriyor. Bu yüzden diyet yaparken takip ettiğiniz hesapları gözden geçirin ve sizi sürekli atıştırmaya teşvik edecek hesapları takipten çıkarabilirsiniz.

Yapılan araştırmalarda sosyal medyada 5 dakikadan daha fazla zaman geçirdikten sonra kişiler yüksek yağ ve şeker içeren besinlere daha fazla yöneliyor ve bunun sonucu olarak abur cubur gibi sağlıksız besinler tüketiyor. Buna çözüm olarak sosyal medyada geçireceğiniz süreyi mümkün olduğunca azaltmaya çalışın ve sosyal medya başında zaman geçirirken de sağlıklı atıştırmalıkları tercih edin. Su içmek, genelde atıştırma isteğini azaltır veya yok eder. Bu sebeple sosyal medyada vakit geçirirken, aşırı kafein ve asitli içecekler yerine su, maden suyu, bitki çayı gibi içecekleri, cips yerine kuruyemişleri, tatlılar yerine kuru meyve veya taze meyveleri, salatalık, havuç ve marul gibi çiğ sebzeleri tercih edebilirsiniz.

LED ışık ekranlara sahip akıllı telefonlarımızla, bilgisayarlarımızla, tabletlerimizle iki saatten daha uzun zaman geçirmek vücudumuzun mutluluk hormonu olan melatoninin salgılanmasını yavaşlatıyor. Bunun sonucunda melatonin düzeylerinin vücudumuzda düşmesi uykuya dalmakta güçlük yaratıyor. Ayrıca melatoninin vücudumuzda azalması iştah yönetiminin de sağlanamamasına neden oluyor. Günde 5 saat ve daha az süre uyuyan kişilerin, günde 8 saat uyuyan kişilere göre karın bölgelerinin daha yağlı olduğu ve günde ortalama 300 kalori daha fazla aldıkları biliniyor. Uykusuzluğa engel olmak için, LED ürünleri günde 2 saatten daha az kullanmalı ve kullanırken de ekran parlaklıklarını kısmalısınız.

Günümüzde çoğu kişi egzersize ayırdığı vaktin iki katından fazlasını sosyal medyaya ayırıyor. Bu da hareketsizliğe bağlı kilo alımına sebep oluyor. Yapılan çalışmalarda da sosyal medyada zaman geçiren kişilerin egzersiz yapma oranının ve egzersiz yapma isteğinin azaldığı bulunmuş. Sosyal medyaya ayırdığınız toplam günlük sürenin dörtte birini egzersize ayırarak günde 200 kalori ve daha fazlasını harcayabilirsiniz. İlham aldığınız spor sayfalarını takip edip, fiziksel harekete geçebilirsiniz.

Sosyal medyada vakit geçirmek kişilerin beden imajı kaygısını da arttırmaktadır. Yapılan bir çalışmada sosyal medyada aktif olanların olmayanlara göre beden imajı konusunda 2 kat daha fazla kaygılı olduğu görülmüştür. Özellikle ergenlik dönemindeki genç kızlarda beden imgesinin bozulmasına yol açarak; anoreksiya ve bulimianın yaygınlaşmasını etkileyebilir. Sosyal medyada paylaşılan resimlerin altına yapılan yorumların ve gençlerin arkadaşlarının kendileri hakkında yazdıkları yorum ve gönderilerin beden imgesinde bozulmaya yol açarak kişinin sağlıklı ve ideal kilosunda olmasına rağmen kendisini şişman görmesine neden olabilir. Bu yüzden negatif enerji aldığınız kişileri takip etmeyin ve sizi takip etmelerine de izin vermeyin.

Yetişkinler gibi çocukların da bilgisayar, tablet ve televizyonda uzun saatler geçirmesi hareketsizlik ve sağlıksız atıştırma alışkanlıklarıyla beraber obezite riskini arttırmakta ve ilerleyen dönemlerde görülebilecek sağlık problemlerine zemin hazırlamaktadır. Bu sebeple çocuklarınızın teknolojik aletlerle uzun süre vakit geçirmesine engel olun, fiziksel aktivitelerini artıracak etkinliklerde bulunmalarını sağlayın, hazır gıdalar ve fast food tarzı besinler yerine sağlıklı besinler tercih etmelerini sağlayın.

Peki ne yapmalısınız? Sosyal medyanın tabi ki her zaman olumsuz yönleri yok, yapmanız gereken doğru bilgiye ulaşabileceğiniz, bilgi aktarımına güvendiğiniz hesapları takip etmek.

Takip ettiğiniz hesapların güvenilir, doğru bilgi kaynaklarına sahip olmasına özen gösterin.

Telefonda geçirdiğiniz vakti hesaplayan bir uygulama edinerek, günde ne kadar sosyal medyaya vakit ayırdığınız gerçeği ile yüzleşin ve bu süreyi gittikçe kısaltın.

Yemek yerken yanınızda teknolojik aletleri bulundurmayın. Sohbet masasındaysanız sohbet ederek ve yemeğin tadını çıkararak yemeğinizi yiyin. Doyduğunuzu hissedince yemeyi bırakın, fazlasını yemek için kendinizi zorlamayın ve masada sadece sohbetten keyif almaya çalışın.
Son olarak her zaman söylediğim gibi dengeli ve düzenli beslenmeyi unutmayın.

Haftaya görüşmek üzere sağlıklı ve fit kalın.

Dyt. Simay Ejderoğlu

Bu yazılar da ilginizi çekebilir

Yorum Bulunamadı

Cevap Yaz