Sağlıklı Beslenme & Diyet

Sınava Hazırlık Döneminde Sağlıklı Beslenme

26 Haziran 2018

Sınava Hazırlık Döneminde Sağlıklı Beslenme

Üniversite sınavına sayılı günler kala oluşan sınav stresiyle birlikte beslenme alışkanlıklarında değişiklikler gözlenebilmektedir. Fakat sınava hazırlık döneminde sağlıklı beslenme alışkanlıklarını sürdürmek hem oluşabilecek sağlık sorunlarından korunmayı sağlamakta hem de sınavda başarı ihtimalini arttırmaktadır.

Yeterli ve dengeli bir beslenmeyle beyin, fonksiyonları maksimum seviyelere çıkarılabilmektedir. Bu yüzden dengeli ve düzenli beslenme başarının anahtarı olacaktır. Peki sınav öncesi, sınav sabahında ve sırasında hangi besinleri ne miktarda yememiz gerekiyor? İşte sizler için üniversite sınavına hazırlık sürecinde işinize yarayacak sağlıklı beslenme önerilerim.

Sınava Hazırlık Döneminde Sağlıklı Beslenme Önerileri

Mutlaka Kahvaltınızı Yapın

Sınava hazırlanan kişiler gerek zaman bulamamaktan gerekse kahvaltı alışkanlıkları olmadığından dolayı günün en önemli öğünü olan sabah kahvaltısını atlıyor. Oysa sabah kahvaltısı kişilerin başarı oranlarının ve dikkat düzeylerinin yüksek olmasını sağlamaktadır. Bu yüzden verimli ve başarılı bir gün için mutlaka kahvaltıda süt, kepekli ekmek, peynir, yumurta, pekmez, yulaf ezmesi gibi besin değeri yüksek gıdaları tercih etmeye çalışın.

Ara Öğünleri İhmal Etmeyin

Kan şekerinizin düşmemesi ve bir sonraki öğünde fazla besin alınmasına engel olmak için mutlaka ara öğünler yapılmalıdır. Ara öğünlerinizde basit şeker içeren, kan şekerinizi hızla yükseltip, düşmesine sebep olan tatlı, çikolata, hazır meyve suları yerine kan şekerini yavaş yükselten ve düşük kalori içeren meyve, yoğurt, küçük kepekli sandviç, kuruyemişleri tercih edebilirsiniz.

Yeterli Vitamin ve Mineral Alımınızı Sağlayın

Vücudunuzun ihtiyaç duyduğu vitamin ve minerallerin yeterli miktarlarda alınması ders çalışmak için gerekli olan enerjinin elde edilmesini sağlar. Özellikle B vitamini içeren tam tahıllı besinler, yumurta ve yağlı tohumlar ve demirden zengin kırmızı et ve ıspanak gibi sağlıklı yiyecekler tüketmek size bu açıdan çok yardımcı olacaktır. Ayrıca ceviz, fındık, badem gibi zengin mineral ve vitamin içeriğine sahip kuruyemişlerin tüketilmesi de önemlidir.

Besin Takviyeleri Yerine Besinlerin Kendisini Tercih Edin

Besin takviyeleri vücudun desteklenmesi için önemlidir fakat besinin kendisini tercih etmek daha doğru olacaktır. Örneğin C vitamini takviyeleri de C vitamini içerdiği gibi portakal da C vitamini içermektedir. Fakat portakal aynı zamanda lif, beta karoten ve diğer önemli mineralleri de içermektedir. Bu yüzden C vitamini kaynağı olarak portakalı tercih etmek daha sağlıklı ve dengeli bir beslenme davranışı olacaktır.

Yeterli Miktarda Su Tüketiminize Özen Gösterin

Su içmek için susamayı beklemeyin. Bu yüzden vücudunuzdan kaybettiğiniz sıvı miktarını karşılamak için günde en az 2-3 litre su içmeyi ihmal etmeyin. Suyu sade tüketmek istemiyorsanız içerisine bir iki damla meyve suyu, meyve parçaları veya kabuk tarçın ekleyebilirsiniz.

Kafein Tüketiminize Dikkat Edin

Özellikle bu dönemde çok fazla çay, kahve ve kola içmek içerisindeki kafein sebebiyle kalp çarpıntısına, huzursuzluğa, geç saatlerde de uykusuzluğa, korku ve endişeye neden olabilir. Bu yüzden kafein içerikli içecekler yerine kuşburnu, papatya, adaçayı, rezene, melisa gibi bitki çaylarını tercih edebilirsiniz.

Bol Bol Antioksidanları Tüketin

Hafızayı güçlendirici, stresi azaltıcı ve vücut direncini artırıcı özellikleri bulunan antioksidanları tüketebilirsiniz. Balık, ceviz, fındıkta bol miktarda bulunan Omega-3 yağ asitleri antioksidandır. Sınava bir hafta kala, haftada 2-3 gün mutlaka balık tüketmeye çalışın. Oldukça zengin omega-3 kaynağı olan balık, hafızayı güçlendirir, öğrenmeyi ve konsantrasyonu artırır. Ayrıca beslenmenizde A, B, C ve E vitaminlerinin de tüketilmesi sınav döneminde stresinizin azaltılmasında etkili olacaktır.

Özetle ;
Sınav öncesi, sabahı ve sırasında beslenme önerileri:

• Sınavdan bir gün önce şimdiye kadar yemediğiniz bir besini ilk defa o gün tüketmeye çalışmayın.

Dışarıda hazır yemek yemek yerine evde sağlıklı pişirilen yemekleri tercih edin.

• Uykusuzluk, huzursuzluk ve kalp çarpıntısı gibi sağlık sorunlarına yol açtığı için kafein içeren çay, kahve, kola yerine sakinleştirici etkisi olan melisa, papatya, rezene gibi bitki çaylarını tercih edin.

• Aşırı miktarda yağlı ve tatlı yiyecekler sınavdan önce bağırsak hareketlerinizin bozulmasına neden olabileceğinden dolayı bu tarz besinleri tüketmemeye çalışın. Eğer canınız çok fazla tatlı isterse bu ihtiyacınızı karşılamak için sütlü tatlıları ve meyveleri tercih edebilirsiniz.

• Sınavdan önce gaz yapıcı özelliği olan kurubaklagilleri tüketmemeye özen gösterin.

• Performansınızı artırmak ve dikkatinizi sağlamak için sabah mutlaka kahvaltınızı yapın. Sınav sabahı her zaman yaptığınız kahvaltının dışına çıkmayın. Kahvaltınızda mutlaka süt, yumurta, peynir, kepek ekmeği, yulaf ezmesi gibi kan şekerinizi hızla yükseltip düşürmeyecek besinleri tercih edin.

• Susamaya sebep olabileceğinden dolayı aşırı tuzlu besinlerden kaçının.

Her zaman olduğu gibi yeterli ve dengeli beslenme, her grup besinden yeterli miktarda tüketmek başarının anahtarı olacaktır.

Haftaya görüşmek üzere, sağlıklı ve fit kalın.

Dyt. Simay Ejderoğlu

Bu yazılar da ilginizi çekebilir

Yorum Bulunamadı

Cevap Yaz