Sağlıklı Beslenme & Diyet

Matcha

16 Ekim 2018
Matcha


Matcha Çay Tozu ve Yaprakları

 
Son dönemlerin en merak edilen içeceklerinden biri de Matcha. Peki nedir bu Matcha? Yararları nelerdir? Gelin beraber inceleyelim.

Uzak Doğu kültürüne ait olan Matcha (maça) kelime anlamı olarak “ma” ufalanmış kelimesi ile “cha” çay kelimelerinin birleşmesiyle oluşan bir çay türüdür.

Toz haline getirilmiş çay anlamına gelir. Özellikle Japonya’da çay seremonilerinde kullanılan Matcha, Japon Budistler’in binlerce yıldır meditasyondan önce konsantrasyonu güçlendirmek ve bedeni arındırmak için içtikleri çaydır.

Bambu whisk, seramik kap ve bambu kaşık gibi özel eşyalarla bütünleşen bu çay, Japon Budistler için oldukça önemli bir yere sahiptir.

Matcha’yı yeşil çaydan ayıran özellik yeşil çay dünyanın her yerinde yetişiyorken, matcha’nın sadece Japonya’ya özgü olmasıdır. Yeşil çay yaprakları, hasattan dört hafta önce gölgeli bir ortamda bırakılır, bu sayede klorofil üretiminde bir artış elde edilerek parlak yeşil renk elde edilir. Ayrıca kurutucularda veya direk güneş ışığı altında kurutulmadığı için Matcha tüm etken maddelerini kaybetmeden korur. Bu yüzden tüm yeşil çaylardan 10 kat daha etkilidir.

Matcha, parlak yeşil renkli toz kıvamındadır. Yeşil çay gibi demlenmez ve rengi çay gibi değildir. Farklı aromalara ve tatlara sahip olan çeşitleri vardır.

Hazırlanması sırasında köpürmesi ve sıcaklığı son derece önemlidir. Çayın ince tozu, chasen adındaki özel bir bambu alet kullanarak su ile çırpılır ve köpüklü bir içecek edilir bu yüzden demlemeye gerek yoktur. Chasen yerine süt köpürtücü aletlerle de çayın yöresel kıvamını tutturmak mümkündür. Hazırlarken sıcak su kullanmak gerekir fakat çayı demlenmesi için çok uzun süre bırakmak çayın kokusunu ve tadını bozmaktadır. Bu yüzden matchayı yaparken suyun sıcaklığını içilebilecek kıvamda hazırlamakta büyük fayda vardır.

Matcha’nın Yararları

– Metabolizma hızlandırıcı etkisi vardır. Böylelikle kilo vermeye çalışan veya kilosunu korumaya çalışanlara yardımcı olabilir. Fakat her zaman söylediğim gibi mucizevi bir besin yoktur, bu yüzden de sadece bu çayı tüketmek kilo kaybı için yeterli değildir.

– İçerisinde bol miktarda bulunan teanin sayesinde yüksek kafein tüketiminin vereceği el ayak titremesi, sinir sisteminin aşırı uyarılması gibi zararı vermez, sizi dinç ve sağlıklı tutmayı sağlar.

– Konsantrasyon sağlar ve gün içerisinde yaşadığınız zorlukları atlatmanıza yardımcı olur.

– Yüksek oranda klorofil, Polifenol ve kateşin gibi antioksidanları barındırır. Yeşil çaylar içinde antioksidan özelliği en yüksek olan çaydır. Antioksidan kaynağı açısından yeşil çaydan 10 kat daha zengindir.

– Zengin antioksidan içeriği sayesinde tümörlü hücrelerle, bakterilerle savaşarak bağışıklık sistemini güçlendirir. Vücudu toksinlerden arındırır.

– İçerdiği yüksek miktarda L-Theanine sayesinde Matcha beyin fonksiyonlarının gelişimine ve hafızayı desteklemeye yardımcıdır.

– İçerdiği epigallokateşingallat sayesinde kansere karşı koruyucudur.

– Sindirim sisteminin düzenli çalışmasını sağlar. Bu sayede kabızlık sorununu önler.

– Yüksek antioksidan içeriği sayesinde cilt hücrelerinin güçlenmesine ve yenilenmesine yardımcı olur. Bu sayede yaşlanmayı geciktirir.

– Stres ve depresyon gibi psikolojik sorunlara bitkisel bir yardımcıdır.

Matcha Çayı Nasıl Hazırlanır?

Matcha Çayı

Bir bardak suyun içersine 1-2 çay kaşığı ekleyin, toz halindeki çayı iyice köpürtün. Hazırlarken iyice köpürtmeye ve suyun içilebilir sıcaklıkta olmasına dikkat edin.

Matcha Nerelerde Kullanılabilir?

Toz halindeki Matcha’yı sadece çay olarak değil, smoothielerinizde, keklerinizde, salatalarınızda, kurabiye ve pasta yapımlarında da aroma ve lezzet katmak için kullanabilirsiniz.

Dikkat Edilmesi Gerekenler

Kullanmadan önce doktorunuza veya diyetisyeninize mutlaka danışmanızı tavsiye ederim. Hatırlatmamda yarar var kafein içeriğinden dolayı matcha çayı hamilelik ve emziklilik döneminde kullanılmamalıdır.

Ayrıca matcha çayı yeşil çaya göre daha yoğun etkiye sahip olduğundan dolayı kontrolsüzce tüketildiğinde karaciğer ve böbrek hasarına yol açabilir. Kafein oranı sebebiyle de fazla alımının ishal, kalp ve bağırsak problemleri gibi durumları tetikleyebilir. Bu yüzden matcha çayı günde 1 maksimum 2 fincandan fazla tüketilmemelidir.

Haftaya görüşmek üzere sağlıklı ve fit kalın.

Dyt. Simay Ejderoğlu

Bu yazılar da ilginizi çekebilir

Yorum Bulunamadı

Cevap Yaz