Sağlıklı Beslenme & Diyet

Kış Aylarında Beslenme

22 Ocak 2019

Kış Aylarında Beslenme
Kış aylarında aşırı soğuk havalar, sağanak yağmurlar, kar yağışları derken ister istemez bağışıklık sistemimiz zavıflıyor ve grip, nezle gibi hastalıklar artıyor. Bu dönemde hem bağışıklık sistemini güçlendirmek, hem hastalıklardan korunmak, hem de yakalandığımız hastalığı daha hafif atlatmak ve depresyonla başa çıkmak için doğru beslenmenin çok büyük faydası var. Bu yüzden ben de bu hafta sizlere bağışıklık sisteminizi güçlendirmenize yardımcı olacak 10 beslenme önerisinden bahsedeceğim.

Yeterli ve Dengeli Beslenin

Kış mevsiminde bağışıklık sisteminizi güçlendirmenin en etkili yollarından biri yeterli ve dengeli beslenmedir. Özellikle çocuklar, gebeler ve yaşlılar gibi enfeksiyonlara karşı daha duyarlı olan kişiler için beslenme bu mevsimde ayrı bir önem taşımaktadır. Her mevsimde olması gerektiği gibi karbonhidrat, protein ve yağları günlük beslenmeniz içerisinde dengeli bir şekilde tüketmeli buna ek olarak kış aylarında bağışıklık sisteminizi güçlendirmek, grip ve nezle gibi hastalıklardan korunmak için yeterli vitamin almaya özen gösterin.

Bağışıklık Sisteminizi Güçlendirin

Mevsim geçişlerinde metabolizma hızının değişmesi, bağışıklık sisteminin zayıflamasıyla birlikte hastalıklara yakalanma riski de artar. Bu yüzden bağışıklık sisteminizi güçlendirecek A, C ve E gibi antioksidan vitaminlerden zengin havuç, brokoli, ıspanak, lahana, karnabahar, yeşil biber, maydanoz, roka, tere gibi sebzelerin yanı sıra nar, portakal, mandalina, elma, greyfurt, ananas gibi meyveleri günlük beslenmenizde tüketmeyi ihmal etmeyin. Ayrıca bu besinleri hazırlarken ve pişirirken doğru yöntemleri kullanarak vitamin, mineral kaybına uğratmadan tüketin.

Kış Depresyonuyla Savaşmak İçin Omega-3 Tüketin

Kış aylarında güneş ışığının azalmaya başlaması, yoğun ve stresli iş temposu gibi nedenler depresyon eğilimini arttırabilir. Antidepresan etkisi olan Omega-3 yağ asitlerinden zengin balık, ceviz, keten tohumu, badem, fındık gibi besinleri tüketmek hem enfeksiyonlardan korunmaya yardımcı olacak hem de kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlayacaktır.

Probiyotikleri Beslenmenizden İhmal Etmeyin

Probiyotik yoğurt, kefir gibi probiyotiklerden zengin besinlerin tüketimini arttırmanız hastalıkların gastrointestinal florayı güçlendirerek enfeksiyon oluşumunu engelleyecektir.

Ara Öğün Tüketin

Beslenmenizin ana ve ara öğün gibi sık aralıklarla olması hem kan şekeri düzeyinizin sabit kalmasını hem de ana öğünlerde çok acıkıp aşırı besin tüketiminizi engelleyecektir. Ara öğünlerinizde meyve ve süt ürünlerini tüketmek bağışıklık sisteminizin güçlenmesine yardımcı olacaktır.

Su Tüketiminizi Artırın

Kuru ve soğuk havalar su içme isteğinizi azaltabilir. Susuzluk hissi hissedilmese bile vücuttan su kaybı gerçekleşir. Bu yüzden kaybedilen sıvıyı yerine koymak çok önemli. Her zaman söylediğim gibi su tüketiminize yaz aylarındaki kadar önem verip her gün mutlaka 2-2,5 lt su tüketin.

Güçlü Bir Bağışıklık İçin Bitki Çaylarını Tüketin

Çay, kahve, kola, kakao gibi kafein içeren içecekler yerine bağışıklık sisteminizi güçlendirecek ekinezya, ıhlamur, kuşburnu, ada çayı ve yeşil çay gibi bitki çaylarını günde 2-3 fincanı geçmeyecek şekilde tüketebilirsiniz. Bitki çaylarınıza bağışıklık sisteminizin daha da güçlü kalmasına yardımcı olacak limon, zencefil, bal, karabiber ve tarçını ekleyebilirsiniz.
Ama ben vitamin alacağım, hasta olmayacağım diye düşünüp günde 1 kilo portakal yemenize, 2 litre meyve suyu içmenize gerek yok. Çünkü C vitamini vücutta depo edilmeyen ve fazlası idrarla atılan bir vitamin. Bu yüzden günde 1-2 adet portakal/mandalina yemek veya suyunu tüketmek günlük C vitamini ihtiyacınızı karşılamaya yardımcı olacaktır. Ayrıca C vitamini ısı, ışık gibi etmenlerden kolayca etkilenen bir vitamin olduğu için meyve suyu olarak tüketecekseniz içmeden hemen önce hazırlanılmasını tercih edin.

Kemik Sağlığı İçin D Vitaminini İhmal Etmeyin

Kış aylarında güneş ışığının azalmaya başlamasıyla D vitamininin ihtiyacının karşılanmasını zorlaştırmaktadır. Bu yüzden bu dönemde D vitamini ihtiyaç kaynağınızı yiyecekler oluşturmalıdır. D vitamininin en zengin besin kaynağı balıktır. Özellikle somon, sardalya, ton balığı gibi yağlı balıklar ile balık yağları yüksek miktarda D vitamini içerirler. D vitamini ihtiyacınızı karşılamak için haftada en az 3 kez balık tüketmeyi ihmal etmeyin.

Kışın Spor Yapamam Demeyin

Havaların hem soğuk hem de yağışlı geçmesiyle birlikte yürüyüş yapmak, otobüsten erken inip yürümek gibi seçeneklerden ister istemez uzaklaşıyoruz. Bu durum hareketsiz bir yaşama davetiye çıkarıyor ve kış aylarında alınan kilolar da kaçınılmaz oluyor. Bu sebeple kış aylarında kapalı mekan spor salonlarını tercih edebilirsiniz. Ayrıca asansör kullanmayıp merdivenleri kullanmak, kısa mesafeli yerlere araba ile değil yürüyerek gitmek gibi hareketinizi artırmaya yardımcı olacaktır.

Pişirme Yöntemlerine Dikkat Edin

Kış mevsiminde meydana gelen en önemli beslenme değişikliklerinden biri de daha yağlı yiyeceklerin tüketilmesidir. Yaz aylarında olduğu gibi kış mevsiminde de kızartma ve kavurmadan kaçınılmalı, yağ tüketimine dikkat edilmelidir. Tüm yağlarda olduğu gibi yemeklere eklenecek zeytinyağı ve diğer sıvı yağları tüketirken miktar kontrolü yapmanızda fayda var.

Görüşmek üzere sağlıklı ve fit kalın.

Dyt. Simay Ejderoğlu

Bu yazılar da ilginizi çekebilir

1 Yorum

  • Cevapla Didem Çelebi Özkan 22 Ocak 2019 at 15:43

    Ömrüm boyunca zayıf olduğumdan hiçbir zaman diyet yapmadım fakat yazılarını keyifle takip ediyorum. Beslenmenin zayıf ya da kilolu olmaktan ziyade sağlıkla, daha kaliteli yaşamla ilgili olduğunu o kadar güzel anlatıyorsun ki bir sonra gelecek konuyu her hafta merakla bekliyorum.

  • Cevap Yaz