Sağlıklı Beslenme & Diyet

Diyette Alkol Kullanımı

9 Temmuz 2019

Yazı: Diyette Alkol Kullanımı | Yazan: Dyt. Simay EjderoğluKalabalık lezzetli sofralar, özel gün kutlamaları derken beraberinde birçoğumuz için alkol tüketimi de bu aktivitenin bir parçası haline geliyor. Özellikle danışanlarımın bana en çok sorduğu sorulardan biri de “Diyette alkol tüketebilir miyiz?” sorusu oluyor. Ben de bu hafta sizlere diyet yaparken alkol içmek isteyenlerin merak ettiği bir konu olan diyette alkol kullanımından bahsedeceğim.

Alkollü içeceklerin enerjisi, içeriğindeki alkol miktarına bağlıdır. 1 gram alkol 7 kcallik bir enerji verir. Bu enerji 1 gram karbonhidratın veya 1 gram proteinin yaklaşık 2 katıdır. Alkollü içeceklerin etiketlerinde içeriğindeki alkol miktarı mutlaka yazılıdır. Şarabın alkol oranı ortalama %12-15, rakının alkol oranı %45, vodkanın alkol oranı %40’dır. Bu da 10 cc şarapta ortalama 12-15 gram, rakı da 45 gram, vodkada 40 gram alkol olduğu anlamına gelir.

Kronik veya herhangi bir hastalığınız olmadığı müddetçe alkol tüketimi ölçülü bir şekilde beslenme planınıza eklenebilir. Ancak, alkol tüketiminde yaklaşım her zaman mümkün olduğunca az tüketmek yönünde olmalıdır. Mesela şarap tüketiyorsanız en fazla iki kadeh ile kendinizi sınırlamanız yerinde olacaktır. Alkol aşırı miktarda alındıysa kandaki miktarı düşene kadar etkilerinin devam edeceği de unutulmamalıdır.

Diğer yandan, fazla alkolün vücutta enzim harabiyeti oluşturarak sindirim sistemini bozduğu da unutulmamalıdır. Ayrıca çocuk ve gençler, gebeler, sürücüler, makine ile çalışanlar, dikkat, yetenek veya eşgüdüm gerektiren aktivitelere katılanlar, alkol ile olumsuz etkileşim gösteren ilaçlar ya da insülin kullanan kişiler alkol tüketmemelidirler.

Aşırı Alkol Tüketiminin Sağlığa Etkileri Nelerdir?

Alkolün fazla tüketilmesi bildiğiniz üzere başta kardiyovasküler kalp hastalıklarına, yüksek tansiyona, karaciğer sirozuna, pankreas iltihaplanmasına, şeker hastalığına, beyin hasarına, bazı kanserlere, sosyal ve psikolojik sorunlara neden olabilir. Alkol tüketimi fazla olduğunda vücutta B1, B2, B3,C vitamini, folik asit, kalsiyum, magnezyum, çinko eksikliği daha fazla görülmektedir. Bu vitamin ve mineral eksiklikleri sonrasında birçok rahatsızlığı etkileyebilir.

Alkol Tüketimi Neden Kilo Aldırır?

Alkol içerdiği yüksek kalori miktarı ve kana hızlıca karışması nedeniyle vücutta yağ miktarının hızla artmasına neden olur. Ayrıca alkolün yanında çerez, cips, yağlı mezeler ve yemekler tüketmek farkında olmadan çok fazla kalori almanıza neden olabilir.

Bir Kadeh Alkolün Türüne Göre Enerji Değerleri Ve Karşılık Geldiği Besinler

Tür Miktar Enerji (kkal) Yiyecek Eşdeğeri
Beyaz Şarap 80 cc (1 kadeh) 60 kkal 1 dilim ekmek
Kırmızı Şarap 100 cc (1 kadeh) 75 kkal 2 porsiyon meyve
Şampanya 100cc 70 kkal 2 Porsiyon Meyve
Viski 100 cc (1 Tek) 280 kkal 4 Dilim Ekmek
Rakı 50 cc (1 Tek) 131 kkal 2 Dilim Ekmek
Bira 500 cc (1 Kutu) 211 kkal 3 Dilim Ekmek
Votka 100 cc (1 Kadeh) 231 kkal 3 Dilim Ekmek
Likör (%32 Alkollü) 25 cc (1 Shot Bardağı) 60 kkal 2 Porsiyon Meyve

Tabloda da gördüğünüz üzere alkol oranı arttıkça içkilerin kalori miktarı da artmaktadır, masum olarak görünen az miktardaki içkinin kalori miktarı oldukça yüksek olabiliyor.

Örneğin günlük beslenmenizde alkol tüketmek istediğiniz zaman beslenmenizde 2 porsiyon meyveyi azaltıp, akşam yemeğinize iyi bir antioksidan olan ve içerdiği fenolik bileşikler sayesinde kalp sağlığınızı koruyan 1 kadeh kırmızı şarap ekleyebilirsiniz. Ya da 1 duble rakı tüketmek istiyorsanız beslenmenizden 4 dilim ekmeği azaltarak dengeleyebilirsiniz.

Alkol Tüketimi Sonrası Nelere Dikkat Edilmeli?

Alkol tüketiminin ertesinde, güne mutlaka kahvaltıyla başlayın. Alkol kan şekerini düşüreceğinden dolayı sabah mutlaka kan şekerinizi dengede tutacak tam tahıllı, peynir ve yumurta gibi gıdalarla dengeli bir kahvaltı yapmaya çalışın.

Alkol tüketimi vücutta sıvı kaybına neden olmaktadır. Bu nedenle gece boyunca ve ertesi gün su tüketiminizi artırmayı ihmal etmeyin ve en az 2,5 litre su tüketin.

Alkolün vücuttan atılımını hızlandırmak için ayrıca kendinize detox içecekler de yapabilirsiniz.

Çay, kahve ve kola gibi kafeinli içecekleri diüretik etkileri nedeniyle tüketmemeye çalışın. Onun yerine maden suyu, taze sıkılmış meyve sularını tercih edebilirsiniz.

Alkol tüketimiyle beraber besin tüketimi de artabileceğinden ertesi günü biraz daha hafif öğünlerle, özellikle daha bol sebze ve meyve tüketerek geçirmeye özen gösterin. Sebze ve meyveler zengin antioksidan içerikleri sayesinde lenf dolaşımınızı düzene sokar ve alkolün vücuttan hızla atılmasına da yardımcı olur.

Çok baharatlı yemekler tüketmeyin. Baharatlar hem ödem atımını zorlaştırır hem de mide rahatsızlığını tetikleyebilir.
Ertesi gün mutlaka 30-45 dakikalık bir yürüyüş yapın. Bu sizin kendinizi hem daha iyi hissetmenizi sağlar hem de şişkinlik ve ödem probleminizi gidererek vücuttan toksinlerin atılmasına yardımcı olur.

❗️Hatırlatmam da fayda var:

Alkol tüketirken öncelikle tüketim miktarına dikkat ederseniz, diyetinizi aşırı sınırlamalara gerek olmadan uygulayabilirsiniz. Bir defadan bir şey olmaz diyerek arka arkaya beslenme programımızda kaçamaklar yapmanız sizin hedefe ulaşmanızı engelleyecektir.

Haftaya görüşmek üzere sağlıklı ve fit kalın.

Dyt. Simay Ejderoğlu

Bu yazılar da ilginizi çekebilir

Yorum Bulunamadı

Cevap Yaz