Sağlıklı Beslenme & Diyet

Zihin Açan Besinler

17 Eylül 2019

Yazı: Zihin Açan Besinler | Yazan: Dyt. Simay Ejderoğlu

Yaz tatili bitti, okullar açıldı ve öğrenciler için yeni eğitim-öğretim yılı başladı. Okul döneminde çocukların başarılı olmalarının, ders çalışmanın yanı sıra sağlıklı beslenmelerinden de geçtiğini hepimiz biliyoruz. Ben de o yüzden bu haftaki yazımda sizlere hem çocukların hem de dikkat ve konsantrasyon sorunu yaşayanların tüketebileceği, zihin açmaya yardımcı besinlerden bahsedeceğim.

Peki Zihin Açan Besinler Nelerdir?

Yumurta

Zihin açan besinler arasında ilk sırada yumurta gelmektedir. Örnek bir protein kaynağı olan yumurta içeriğindeki A, D ve B grubu vitaminleri sayesinde hafızayı güçlendirme özelliğine sahiptir. Bu yüzden yumurtayı mutlaka kahvaltılarınızda ister haşlanmış olarak isterseniz de kırma, omlet, menemen gibi tüketmeye özen gösterin.

Su

Her zaman söylediğim gibi su vücudun en değerli gereksinimidir. Vücudun tüm fonksiyonlarını yerine getirebilmesi için suya ihtiyacı vardır. Susuz kalan bir vücut odaklanamaz ve beyin fonksiyonlarında da bozulmalar yaşanır. Susuzluğunuzu gidererek zihninizi açabilirsiniz. Bu yüzden günde en az 1,5 – 2 lt su içmeyi ihmal etmeyin.

Çilek

Çok sevilen meyvelerden olan çileğin içeriğinde bulunan fisetin adındaki bir flavonol uzun vadede hafıza ve öğrenme kayıplarını engeller, beynin daha fazla ve verimli çalışmasını sağlar ve bunamayı geciktirir. Konsantrasyon sorunu yaşıyorsanız çilek tüketerek konsantrasyonunuz üzerinde denge sağlayabilirsiniz.

Bitter Çikolata

Oldukça lezzetli tadıyla dikkat çekici bir besin olan bitter çikolata yüksek oranda kakao içeriği ve güçlü bir antioksidan olma etkisi sayesinde hem konsantrasyonu hem de odaklanmayı arttırır. Ayrıca bitter çikolatanın içeriğinde yoğun miktarda bulunan magnezyum ve antioksidanlar, beyine oksijen taşıyarak beynin daha aktif çalışmasını sağlar. Bu sayede hafıza güçlendirici ve zihin açıcı bir etkiye sahiptir.

Tahıllar

Günlük hayatımızda sıklıkla tükettiğimiz tahıllar içerisindeki B6, B12 ve folik asit içeriği sayesinde kan şekerini dengeleyerek beynin harekete geçmesini sağlar. Ayrıca beyin gelişimi, konsantrasyon eksikliğine de iyi gelir. Tahılların faydalarından yararlanmak için kahvaltılarınızda ve yemeklerinizin yanında tam tahıllı ekmekleri tercih edebilirsiniz.

Kırmızı Lahana

İçeriğindeki polifenol sayesinde kırmızı lahana hafızayı güçlendirmeyi, beyin hasarlarını azaltmayı ve ileride bunama riskini azaltmayı sağlar. Kırmızı lahanayı salatalarınıza ekleyerek tüketebilirsiniz.

Ispanak

Zengin A, C, E ve K vitaminleri içeriğiyle ıspanak hafıza güçlendiricidir ve beyin gelişiminde önem rol oynar. Ayrıca içeriğinde bulunan flavonoidler birçok hastalığa karşı da koruyucudur. Ispanağı ister yemek biçiminde isterseniz de salatasını yaparak tüketebilirsiniz.

Kuruyemişler

Fındık, ceviz, kaju, badem, yer fıstığı, ay çekirdeği, susam, keten tohumu gibi E vitamini bakımından zengin olan kuruyemişlerin ruh hali üzerinde olumlu etkilerinin yanı sıra beyin sağlığı içinde önemlidir. İçerdiği yağ asitleri hem kalp sağlığını korur hem de beyin gelişimini sağlar. Unutkanlığa da iyi gelir. Günlük beslenmenizde 1 porsiyonu aşmamak koşuluyla kuruyemişleri tüketebilirsiniz.

Yağlı Balıklar

Karides, somon, ton balığı gibi yağlı balıklar zihin açıcı özellikleri ile dikkat çeken besinler arasında yer alıyor. Yağlı balıklar içeriğinde bulunan omega-3 yağ asidi sayesinde hem beynin korunması hem de hafızayı güçlendirmeyi sağlamaktadır. Balıkların bu faydalarından yararlanmak için haftada en az bir-iki kez yağlı balıkları tüketmelisiniz.

Süt ve Süt Ürünleri

Süt ve yoğurt, kefir, peynir gibi süt ürünleri tüketmek beyin zarının esnekliğini sağlayarak beyin gelişimimize katkı sağlar. Ayrıca yoğurdun içinde bulunan tirozin isimli madde hafızayı güçlendirip, beyni uyarmaktadır. Bu sayede beyin, meşgul olduğu konuya daha çok odaklanma sağlamaktadır. Bu yüzden süt ve süt ürünlerini günde 3 porsiyon tüketmeye özen gösterin.

Zerdeçal

İçeriğinde yer alan kurkumin pigmenti beyin gelişimine yardımcıdır. Alzheimer plak oluşumunun da önüne geçen zerdeçal bu sayede zihin açıcı besinler arasındadır.

Patates

Patates kan şekerini yavaş ve dengeli bir şekilde yükselterek, zekanın daha verimli çalışmasını sağlar. Ancak yağda kızartılan patates bu özelliklerini yitirdiğinden dolayı patatesi haşlayarak ya da fırında pişirerek tüketmeniz daha faydalı olacaktır.

Kırmızı Soğan

İçeriğinde zengin bulunan quercetin isimli bileşen hafızayı geliştirir ve unutkanlığı önler.

Yaban Mersini

Yaban mersini günlük yaşantımızda düzensiz beslenme, aşırı yoğun spor, stres ve yorgunluk gibi etkenlerin ortaya çıkardığı oksidatif strese karşı savunma sağlar. Hafıza işlevlerinin olumsuz etkilenmesini engeller. Ayrıca yaşa bağlı unutkanlığı geciktirmeye de yardımcıdır.

Haftaya görüşmek üzere, sağlıklı ve fit kalın.

Dyt. Simay Ejderoğlu

Bu yazılar da ilginizi çekebilir

1 Yorum

  • Cevapla Atakan Balcı 17 Eylül 2019 at 13:09

    Çok önemli gördüğüm bir çalışma, teşekkürler!

  • Cevap Yaz