İremushka’nın Panosu

Şifreyi Çözdük Mü?

7 Şubat 2020

Yazı: Şifreyi Çözdük Mü? | Yazan: İrem Savaş

“Dilin, düşüncenden önce hareket etmesin.”
– Chilon

Merhaba. Empati gücünü kullanabilen ya da bununla başa çıkmak için çaba harcayan tüm okurlarıma!

Empati nedir?

Empati veya eşduyum, bir başkasının duygularını, içinde bulunduğu durum ya da davranışlarındaki motivasyonu anlamak ve içselleştirmek demektir.

Her şeyi çözecek bir kilit nokta var deseler hiç düşünmeden bu kısa ama anlamı derin kelimeyi dile getirirdim. Bunu İstanbul’da yaşamaya devam ettiğim her geçen gün daha net hissetmeye başladım. Hatta artık bunu bir karakteristik özelliğim haline getirdiğimi farkettim. Bir de bunu başaramayanların gözüme çok battığını…

Toplumdaki bireyler olarak bizlerde zaten genel olarak bir anlama problemi mevcut. Konuştukları, saatlerce aynı mekanı, aynı havayı teneffüs ettikleri hatta aynı yastığı senelerce paylaştıkları halde hâlâ birbirlerini anla(ya)mayan yığınla insanla karşı karşıyayız.

Anlayamıyorken ya da bunun için çaba harcamıyorken empati kurmamız çok zor biliyorum. Sabah uyanıyoruz evden çıkıyoruz. Hiçbirimiz sabah daha hava aydınlanmadan işe gidiyor olmaktan memnun değiliz ama bazen daha da sıkıcı problemler bunlara ek olabiliyor. Sinirler tavan yolda gidiyoruz ve hiç sinirlenmeyeceğimiz bir şeye yükselip birilerini kırıyoruz. İşte o an karşımızdaki insanın da nelerle uğraşıyor olabileceği düşüncesini hiçe sayıyoruz. Çünkü bencilleşmeye ve bencilleştirmeye yönelik sistemimiz tam gaz devam ediyor.

Bu hafta gerek deneyimleyerek gerek düşünerek biraz körelen empati yeteneğimizden bahsetmek istedim. Bunun artık arasıra kaleme alınması gerektiği konusunda da ısrarcıyım, acım büyük sevgili kurucumuz Didem Ablacımm, duy sesimii 🙈

Az ya da çok bir şekilde herkes empati yapma yeteneğine sahip.

Sadece bu yeteneğin ne kadar kullanıldığı değişkenlik gösteriyor. Bebekler üzerinde yapılan araştırmalar da bu önermenin doğru olduğunu kanıtlıyor. Zira doğuştan empati yeteneğimizin yüksek olduğu öne sürülüyor. Ama yüksek olan empati yeteneği zamanla, kullanılmaya kullanılmaya kaybediliyor. Tıpkı çalıştırılmayan bir kas gibi, empati kurma becerisi de eriyip yok oluyor.

İşte bunun için empati yeteneğini geliştirmenin yollarını aramalı, hadi geliştirmeyi de bırakın, en azından bunu kullanmayı öğrenmeliyiz diye düşünüyorum.

Örneğin; karşı taraftaki kişinin duygu, düşünce ve isteklerini anlayabilmek için açık uçlu sorular sorulmuyor. Hani “nasıl, niçin, neden” gibi sözcüklerle başlayan soruları diyorum.

Diyelim ki iş arkadaşınız kendini kötü hissettiği için yarın işe gelemeyeceğini söylüyor. Ve siz ona nedenini sormak yerine “hım, geçmiş olsun” gibi şeyler söylüyorsunuz. Ya da eşiniz “şunu istemiyorum-istiyorum” gibi bir şey söylediğinde ona tamam ya da olmaz diyor ama nedense sebebini öğrenmeye çalışmıyorsunuz. Çünkü empati yeteneğinizi kullanmak istemiyorsunuz. İşin kolayına ya da yüzeysel olanına kaçıyor, doğru iletişim kurabilmek için empati yapmanın ne kadar önemli olduğunu anlamıyorsunuz.

Tüm bunlara ek olarak, empati yapmanın temelinde karşı tarafı anlama amacının güdüldüğünü biliyoruz. Kısacası; empati kurmak için karşı tarafı anlamak gerekiyor. Bunun için de önce iyi bir dinleyici olma şartı mevcut!

❗️Sitemiz yazarlarından yaşam koçu Nalan Erpolat’ın empati konusundaki yazısının da ilginizi çekebileceğini düşünerek linkini buraya iliştiriyorum 👉🏻 Empati

Hayat renkli, günler empatik 🍭

İrem Savaş

BEĞENEBİLECEĞİNİZ İÇERİKLER

No Comments

Cevap Yaz

Yazı: Pembeden Yeşile Bütünlük | Yazan: İrem Savaş
Girne Antik Liman
Girne Antik Liman
Öykü: Umarım Bu Gece Öldürülmem | Yazan: Didem Çelebi Özkan