Çocuk Psikolojisi & Ebeveynlik

Bütün-Beyinli Çocuk

19 Ekim 2021

Kitap: Bütün-Beyinli Çocuk | Yazarlar: Daniel J. Siegel – Tina Payne Bryson | Yorumlayan: Hülya Erarslan


Bütün-Beyinli Çocuk | Daniel J. Siegel – Tina Payne Bryson

Beyin; sol beyin, sağ beyin ile alt beyin, üst beyin diye bölümlere ayrılarak adlandırılmış.

  • Sol Beyin: Mantıksal, gerçekçi, dilbilimsel.
  • Sağ Beyin: Sezgisel, duygusal.
  • Alt Beyin: Nefes alma, göz kırpma, dövüşme, kaçma, öfke, korku. Daha primitif.
  • Üst Beyin: Düşünme, plan yapma gibi karmaşık zihinsel işlemler. Sofistike.

İşte tüm bunlar arasında entegrasyon sağlarsak bütün-beyinli oluyoruz.

Bütün-Beyinli Çocuk

Kitapta çocukların beyinlerinin bu farklı bölümlerini entegre edebilmenin yolları anlatılıyor. Ebeveynlere (ya da daha genel anlamıyla çocuk yetiştirenlere) çocukların söz ve davranışlarına karşı nasıl tavır almak gerektiğini resimlerle, örnek diyaloglarla anlatıyor.

Diyaloglar bana biraz mekanik geldi. Kitabın Amerika menşeli olması da bunda etken olabilir. Yerli kitaplarda verilen örnekler daha yakın ama yabancı kitaplardaki örnekler haliyle biraz uzak geliyor kulağa.

Örneğin yedi yaşında çocuk bir gece durduk yere “Benim için hiç güzel bir şey yapmıyorsunuz” diye çıkışmış annesine. Mantıklı bir yakarış olmadığı için bunun sağ beyinden gelen bir duygu dalgasına kapılarak söylendiğini belirtiyor yazar. Burada ebeveynin yapacağı şey onu terslemek ya da mantıklı cevap vermek değil. Bağ kurmak. Sırtını okşayıp “Bazen işler çok zorlaşıyor, değil mi?” diyip çocuğun açılmasını sağlamak.

İşte bunun gibi konuşma cümleleri bana çok Amerikanvari geliyor. Ama buna takılmayıp genel mesaja bakarsak; burada çocuk, kendisine ilgi gösterildiği için gevşeyip anlatıyor gerçek derdini. Kardeşine daha fazla ilgi gösterildiğini düşünüyormuş meğer, ondanmış bu çıkışı. Çocuk yatıştıktan sonra sol beynine yani mantığına hitap edilebilir hâle gelirmiş.

Küçük çocukların sağ beyinleri daha baskın. Duygularını ifade etmek için henüz sözcüklerden ve mantıktan faydalanamıyorlar. İlerleyen dönemde “Neden?” diye sormaya başladıklarında sol beyin devreye girmiş demektir.

Yine kitaptan örnek bir diyalog:

Çocuk: Düştüm, dizim acıdı.
Anne: Evet, canın yanıyor olmalı. Senin koştuğunu gördüm, ayağın takıldı, dizinin derisi sıyrıldı, sonra ne oldu?
Çocuk: Anne geldi.
Anne: Evet, tam da öyle oldu, ben sana yardım ettim ve kollarıma aldım. Şimdi kendini daha iyi hissediyor musun?
Çocuk: Evet.
Anne: Sana neler olduğunu göstermemi ister misin?
Çocuk: Hı hı.

Birebir böyle konuşulmaz tabii. Ana mesajı alın yeter.

Kitapta ayrıca çocuğun kendi duygularını tanıması, duyguların gelip geçici olduğunu öğrenmesi, başkalarıyla empati kurabilmesi için önerilen egzersizler var.

Bütün-Beyinli Çocuk | Amigdala

Yalnız kitapta içime sinmeyen şeyler de var. Örneğin; AVM’de terlik isteyen bir çocuk varmış, avaz avaz bağırıyormuş o terlikleri istiyorum diye. Annesinin cevabı “Bu terliklerin seni heyecanlandırdığını anlayabiliyorum ama böyle davranman hoşuma gitmiyor. Eğer şimdi buna bir son vermezsen, sana o terlikleri almayacağım ve bugünkü oyun iznini de iptal edeceğim çünkü sen bana kendine hakim olamadığını göstermiş bulunuyorsun” olmalıymış.

Tehdit değil mi bu ayol? Sıcak gelmedi bana.

Çocuk öfke nöbetine girerse ona bunu yaptıran alt beyindeki amigdala imiş. Böyle bir durumda çocukla yani onun amigdalası ile pazarlığa girişmeyin, teröristle pazarlık olmaz diyor kitap.

Bütün-Beyinli Çocuk | Anlatıcılık

Bir başka örnekte çocuk trafik kazası geçirmiş. Annesi, çocuğun olayı anlatmasına izin vermiş. Bazı yönlendirmelerde bulunarak kazayı çocuğun anlam verebileceği şekilde ele alabilmesini sağlamış. Böylece çocuk arabayla yolculuk etmekte bir fobi geliştirmemiş ve yaşadığı deneyimin yarattığı korkuyu yenmiş.

Bunun gibi çocuğun acılı, korkulu deneyimlerinde konuyu başka yere çekmeyin, çocuğun anlatmasına izin verin, diyor yazar. Anlattıkça konunun korkulacak ve öfkelenilecek bir şey olmadığını görürmüş. Onlar duygusal şekilde anlatacak, siz mantıksal sıraya dizeceksiniz, diyor. Böylece çocuğun acısı yatışacak.

Kitaptaki acı deneyimler düşmek, anne babadan ayrı kalma korkusu gibi şeyler. Benim aklıma istismara uğrayan çocuklar geliyor. Yargılamada suç mağduru çocuklara olayı bir kez anlattırmak daha faydalı diye bir uygulama var. Mağdur çocuğun ses ve görüntü kaydı yapılarak bir kez ifadesi alınır, daha sonra o kayıtlar dinlenir, çünkü tekrar tekrar ifadesini almanın çocukta travma yaratacağı düşünülür. Ama bu kitapta acı deneyimlerin defalarca anlattırılmasının iyi olacağı söyleniyor. Bu kısım çok aklıma yatmadı o yüzden. Bir yerde bir terslik hissediyorum.
 
 

Not:

Çocuklar üzerine okuduğum diğer kitaplara, Biraz Kitap köşemin altındaki Çocuk Psikolojisi & Ebeveynlik bölümünden ulaşabilirsiniz.
 
 
Saygılar,
Hülya Erarslan

 
 

BEĞENEBİLECEĞİNİZ İÇERİKLER

No Comments

Cevap Yaz

Yazı: Pembeden Yeşile Bütünlük | Yazan: İrem Savaş
Girne Antik Liman
Girne Antik Liman
Öykü: Umarım Bu Gece Öldürülmem | Yazan: Didem Çelebi Özkan