Robotizma

Sosyal Medya Yalanları

27 Ekim 2021

Yazı: Sosyal Medya Yalanları | Yazan: İlayda Duman

Günümüzde sosyal medyada milyonlarca video içeriği karşımıza çıkıyor. Kimisi güldürüyor, kimisi üzüyor, kimisi de düşündürüyor. Çok hızlı şişip sönen TikTok ve Instagram reels videolarının hangisinin gerçek, hangisinin kurgu olduğunu saptamak neredeyse imkansız. Bunun yanında sosyal medya mecralarında karşınıza çıkan bağış ve yardım kampanyalarının da bir o kadar ucu açık.

Sosyal medyada her gün yeni bir içerik paylaşılmakta. Milyonlarca izlenen içerikler, hızlı şişip sönen akımlar, her gün yaptığı absürt hareketlerle ünlü olanlar…

Aktif bir sosyal medya kullanıcısı iseniz bu içeriğimiz sizin için.

Duygu Sömürücüleri

İnternette dolaşırken karşınıza illa ki sponsorlu bir yardım kampanyası çıkmıştır. Özellikle doğa ile ilgili birçok yardım kampanyası etrafta dolaşmakta. Fakat kimisi gerçek kimisi ise sizin iyi niyetinizi paraya çevirmeye ve ceplerini doldurmaya odaklı paylaşımlar.

Yakın zamandaki bir örneği ise memleketimizde yaşanan korkunç yangınlar sırasında ortaya çıkan “Islamic Relief USA” adlı hesaba bağlı “Patco Earth” tarafından başlatılan kampanya oldu. “Türkiye’ye yardım için hikayenize ekleyin” ifadesiyle paylaşılan yardım oldukça ilgi gördü. Söz konusu kampanya 11 bin kişi tarafından paylaşıldı.

Kampanyaların açıklama kısımlarının iyice okunması gerekiyor. 2020’den beri Instagram’da bağış toplama özelliği yer alıyor. Söz konusu kampanyalara bağış yaparken veya kampanyayı duyurmak için paylaşım yaparken dikkat edilmesi gereken konular var. Örneğin kampanyayı başlatan kuruluş, toplanan para ile ne yapacağını resmi olarak açıklamış mı?

Yulin’de köpeklerin işkence yapılarak öldürüldüğü festival için yardım kampanyası başlatılmıştı ancak bu kampanyada, toplanan para ile ne yapılacağı belirtilmemişti. Sonrasında, söz konusu bağışı başlatan sayfanın daha öncelerde de yanlış kampanyalar başlattığı öğrenilmişti.

Yangınlar için “Patco Earth” ve “Patco Ocean” tarafından başlatılan kampanyada, bağışların “Islamic Relief USA” kuruluşuna gideceği bilgisi yer alıyor. Ancak bu kuruluşun, toplanan parayı ne şekilde kullanacağına ilişkin net bir açıklaması bulunmuyor.

Kıssadan hisse sosyal medyada her gördüğünüz “Aman nasıl olsa benden bir şey çıkmıyor” diyerek yaptığınız paylaşımlar ile kazanılan para, kim bilir nerelerde ve kimler tarafından harcanıyor.

Sosyal medyadaki her şeye gözünüz kapalı güvenmeyiniz, güvenenleri uyarınız.

Bir iyilik yapmak için ise çok uzaklara bakmanıza, kolunuzu uzatmaya çalışmanıza gerek yok. Cebimden bir şey çıkmıyor dediğiniz her şey bir başkasının cebini beleşten dolduruyor. Bunun yerine marketten çıkmadan alacağınız bir paket mama ile sokakta gördüğünüz bir canı beslemek, evinizde atmaya karar verdiğiniz bir kıyafetinizi dışarıdaki bir hayvanın ısınması için kullanmak, yediğiniz bir meyvenin çekirdeğini toprağa ekip büyüdüğünde meyvesinden bir sürü canlının faydalanmasına vesile olmak da sizden bir şey kaybettirmez. Tam tersine huzur kazanırsınız.

Sosyal medyada bir bağış kampanyası görüp ikilemde kalmaktan ise yakın çevremizi iyileştirmekle başlayabiliriz. Elbette ciddi ve acil yardıma ihtiyacı olanlar var. Ekstrem durumları dışarda tutarak devam ediyorum sözlerime. Vicdan rahatlatmak adına bilmediğiniz yollara girmektense bildiğiniz, gördüğünüz yollarda yürümek hepimiz için daha sağlıklı olacaktır.

Fotoğraf Hileleri

Photoshop uygulamaları sayesinde artık hepimiz istediğimiz tüm fiziki özelliklere sahibiz. Bununla da kalmayıp gittiğimiz mekanlara kadar her şeyi istediğimiz gibi dizayn edebiliyoruz. Hepimiz sosyal medyada kendimize yarattığımız ve yaşadığımızı inandırdığımız hayatlarla birbirimiz ile yarış halindeyiz.

Hangimiz daha çekici, hangimizin hayatı daha lüks ve eğlenceli, hangimiz daha yetenekli…

Ancak ekranın arkasındaki yüz gerçekten de öyle mi? Geçekten bu kadar mükemmel mi hayatlarımız? Hepimiz her gün gülüyor muyuz kadraja güldüğümüz kadar? Düşündürücü. Aslında hepimiz farkındayız her şeyin sahte olduğunun fakat sosyal medyanın yarattığı bağımlılık içinde kaybolmuşuz. Farkında olsak bile oradan çıkmak istemiyoruz çünkü artık yaşamımızı rahat kılabilecek miktarlardaki paralar sosyal medya üzerinden sağlanıyor. Kim daha ünlü olursa, kim daha fazla reklam yaparsa hayatını, onun cebi doluyor. İçinde bulunduğumuz ekonomik sıkıntıda ise insanların bu mecralara yönelmesi şaşırılacak bir durum değil.

Kimisine Göre Dilencilik, Kimisine Göre Yayıncılık

Kişilerin kamera karşısına geçip sizinle sohbet ettiği, hediye atmanız için yalvarma derecesine gelen ve hatta hediye uğruna kılıktan kılığa ve şekilden şekle girilen canlı yayınlar…

Size hiçbir şey katmayan insanların yalnızca üç beş sohbetle sizi eğlendirmesi ve kimilerinin de erotik dans etmesiyle atılan hediyeler ile beleşten para kazandığı mecralar gerçekten sosyal medyanın karanlık yüzü haline gelmeye başladı.

Demet Akalın’ın kızı Hira’nın bile 7 bin TL harcadığı bu mecralar gerçekten ciddi anlamda sazan avlarıyla kaynıyor. Sosyal medya, git gide hepimizi aptallaştırıyor ve en acısı da hepimiz bunun farkındayız.
 
 
İlayda Duman
 
 

BEĞENEBİLECEĞİNİZ İÇERİKLER

No Comments

Cevap Yaz

Yazı: Pembeden Yeşile Bütünlük | Yazan: İrem Savaş
Girne Antik Liman
Girne Antik Liman
Öykü: Umarım Bu Gece Öldürülmem | Yazan: Didem Çelebi Özkan