Sağlıklı Beslenme & Diyet

Çikolata

5 Mart 2019
Çikolata
Hayatımızın Vazgeçilmez Besinlerinden Çikolata

Danışanlarıma veya çevremdeki kişilere “Vazgeçilmez besininiz nedir?” sorusunu sorduğumda çoğunlukla “Çikolata” cevabını alıyorum. Birçoğumuz için kalorisini ve vücuttaki etkilerini düşünmeden tükettiğimiz, tüketirken büyük bir keyif veren ama sonrasında pişmanlık da duymamıza neden olan vazgeçilmesi zor bir yiyecek. Bu yüzden bu hafta sizlere;

Çikolatanın yararları nelerdir?
Sağlıklı mıdır?
Ne kadar tüketmeliyiz?
Hangi türünü tercih etmeliyiz?

gibi çikolata hakkında merak edilenlerden bahsedeceğim.

Çikolatada sağlık için önemli olan kalsiyum, fosfor, magnezyum, demir, çinko ve bakır gibi mineralleri içermektedir.

Bağışık Sistemimizi Güçlendirir

İçerisindeki güçlü antioksidanlar olan polifenol ve flavanoid grubu bileşenlerden zengindir. Bu sayede bağışıklık sistemini güçlendirip hastalıkları önlemeye yardımcı olmaktadır.

Kalp Dostudur

Özellikle içerisinde antioksidan bulunan bitter çikolata, kalp krizi riskini azaltır. İçerdiği doğal bitkisel kristal bileşikleri kanın pıhtılaşmasını önler, kötü kolestrolü düşürür ve damarları korur.

Mutluluk Hissi Sağlar

İçersindeki triptofan proteini sayesinde serotonin ve endorfin hormonlarının salgılanmasını arttırır ve böylece mutlu olmamızı sağlar. Sanırım hepimizin çikolata tüketmesini sağlayan madde de bu bence. 🙂

Tansiyona İyi Gelir

İçerisindeki flavonoidler sayesinde nitrik oksit seviyesini yükseltir ve bu sayede kan basıncını düşürmektedir.

Beyin Sağlığını Olumlu Etkiler

Polifenolik bileşiklerden zengin olduğundan dolayı kan akışını hızlandırarak zihinsel faaliyetlere destek verir. Konsantrasyon yeteneğini geliştirmeye ve hafıza kaybını azaltmaya yardımcı olur.

Zindelik Sağlar

Özellikle bitter gibi kakao oranı yüksek çikolatalarda bulunan teobramin adlı bileşen vücuttaki enerji metabolizmasını hızlandırarak gün boyu zinde kalmayı ve kendinizi canlı hissetmenize yardımcı olur.

Kemik ve Dişleri Güçlendirir

Sütlü çikolata, kalsiyum, magnezyum ve florid içeriği sayesinde kemik ve dişleri güçlendirmektedir.

Cinsel Arzuyu Artırır

Çikolatanın içerisindeki kakao ve feniletilamin endorfin hormonlarını tetikleyerek cinsel arzuyu artırır, libidoyu yükseltir.

Uyku Düzeni Sağlar

Sinir sistemine fayda sağlayarak uyku düzeninize olumlu etki sağlamaktadır.

Kanı Temizler

Bitter çikolata, aspirin ile aynı etkiyi yaparak kanı sulandırır, temizlenmesine yardımcı olur.

Stresi Önler

Çikolatanın içersindeki valerik asit sakinleştirici bir etki yaparak rahatlamanızı sağlar ve stresi azaltmaya yardımcı olur.

Öksürüğe İyi Gelir

İçerisindeki kakao sayesinde alerjiye bağlı öksürüklerin önlenmesinde etkili olur.

Cilt ve Saçlara İyi Gelir

Zengin bakır içeriği sayesinde cilt ve saç sağlığı için faydalıdır.

Yaşlanmayı Geciktirir

Zengin antioksidant içeriği sayesinde vücudumuzun hücre seviyesinde yaşlanmasını ve yıpranmasını engeller, yavaşlatır ve geciktirir.

Ne Kadar Çikolata Tüketebiliriz?

Marketlerde bitter, sütlü, beyaz, diyabetik, meyve aromalı gibi birçok çeşidine artık rahatlıkla ulaşabiliyoruz. Genel olarak çikolatanın bir porsiyonu (40-45 gr.) 220-250 kcal içermektedir. Ayrıca çikolatanın içerisindeki kakao oranı ne kadar çoksa faydası da o kadar artmaktadır. Fakat çikolata içerisindeki şeker veya karamel kakaonun faydalı etkilerini azaltmaktadır. Bu yüzden çikolata tüketirken içeriğinde en az %50 kakao olan bitter gibi çikolataları tercih etmeye çalışın.

Çikolata tüketmeyi çok sevenler günde 2 kare parça (20g), kilo kontrolüne dikkat edenler ise haftada 2 kez ara öğünlerinde sade kahvenin yanında 2 kare parça çikolatayı 1 porsiyon meyve yerine tercih edebilirsiniz.

Sizde çikolata yemek yerine benim gibi farklı tadlar denemeyi seviyorsanız alternatif olarak 1 su bardağı light süt içerisine 1 yemek kaşığı toz kakao ve istediğiniz meyveyi ekleyip smoothie olarak tüketebilir yada meyveli, yulaflı kakao topları yapabilirsiniz.

Çikolatayı Fazla Miktarda Tüketirseniz Ne Olur?

Çikolatanın sağlık açısından pek çok olumlu etkisinin olduğundan bahsettim fakat çikolatayı fazla kaçırırsanız bu olumlu etkiler size olumsuz olarak geri dönecektir. Çikolatayı fazla miktarda tükettiğiniz zaman kolesterolün yükselmesine, yağ ve şeker seviyesini artmasına, insulin direnci oluşmasına, kilo artışına, kan yağlarının dengesizliğine sebep olurken ayrıca sivilceye ve diş çürüklerine neden olduğunu hatırlatırım!

Haftaya görüşmek üzere sağlıklı ve fit kalın.

Dyt. Simay Ejderoğlu

Bu yazılar da ilginizi çekebilir

1 Yorum

  • Cevapla Didem Çelebi Özkan 5 Mart 2019 at 15:02

    Bitter çikolata en sevdiğim. Sanırım hayattaki en büyük şansım hep faydalı besinleri sevmiş olmam. Örneğin tüm şeker ihtiyacımı tatlılardan değil ömrüm boyunca meyvelerden aldım. Çikolataya da öyle deli bir bağımlılığım yok ama yiyeceksem bitterini tercih ederim her zaman.
     
    Tüm bilgiler için teşekkürler Simaycım 😘

  • Cevap Yaz