Sağlıklı Beslenme & Diyet

Ispanak

28 Ekim 2019

Yaazı: Ispanak | Yazan: Dyt. Simay Ejderoğlu

Bu hafta sizlere hepimizin küçükken çok sevdiği Temel Reis adlı çizgi filmde de Temel Reis’in bolca tüketip, güç kazandığı bir sebze olan ıspanaktan bahsedeceğim. Peki bu şifalı sebzenin faydaları nelerdir? Gelin beraber bakalım.

Ispanak, gerek lezzetli tadı gerekse zengin besin içeriğiyle Türk ve dünya mutfağında en çok tercih edilen sebzelerin başında gelir.

Düşük kalori içeriğinin yanı sıra A, C, E, K vitamini, folik asit, kalsiyum, demir, potasyum, çinko, selenyum, magnezyum içeriği bakımından zengin bir sebzedir.

Ispanağın Faydaları

– Demir bakımından oldukça zengin bir besin olan ıspanak anemi yani kansızlık hastalığını önlemesini sağlar. Kasları güçlendirmeye yardımcı olur.

– Demir yönünden zengin bir sebze olsa da en çok C vitamini yönüyle zengindir, hatta tam bir C vitamini deposudur. 100 gram ıspanakta yaklaşık 28 mg C vitamini vardır. Bu da günlük C vitamini ihtiyacının %34’üne eşittir.

– İçeriğinde bulunan güçlü antioksidanlar sayesinde bağışıklık sistemini güçlendirir ve yaraların daha çabuk iyileşmesine katkıda bulunur.

– Zengin kalsiyum ve magnezyum içeriği sayesinde kemiklerin ve dişlerin güçlenmesini sağlamaktadır. Ayrıca zengin K vitamini içeriği sayesinde osteoklastların aktivasyonunu engellemeye yardım ederek kemik sağlığını korumaya yardımcıdır.

– Ispanakta bebeğin zeka gelişimi için çok önemli bir yere sahip olan folik asit yüksek oranda bulunduğundan hamile bayanların mutlaka tüketmeleri gereken bir sebzedir. Folik asit aynı zamanda Alzheimer hastalığının da düşmanıdır.

– Zengin A vitamini içeriği sayesinde görme yeteneğinin gelişmesinde ve göz sağlığına ciddi anlamda katkıda bulunur. İçeriğinde bulunan lutein özellikle yaşlılarda karşılaşılan katarakt ve görme kaybına karşı etkilidir.

– Kalp dostudur, kalp hastalıklarını önler. Olası kalp krizi veya felç durumlarını önlemeye de yardımcı olur. Folatlar damarlara zarar veren protein seviyesini normal seviyelerde tutar. Böylece kalp hastalıklarına karşı koruyucu etki gösterebilir.

– Potasyum yönünden çok zengin olan ıspanak bu sayede yüksek tansiyonu da düşürmektedir.

– Anti kanserojen özelliği vardır. Bu sayede özellikle cilt, mide, prostat ve kolon kanseri olmak üzere birçok kanser türüne karşı korumaya yardımcı olur.

– İçeriğinde bulunan B vitaminleri, metabolizmanın faaliyetlerinin düzenlenmesine yardımcı olur.

– K vitamininin ana görevi, kanın pıhtılaşmasına yardımcı olarak yaralardaki kanamaları durdurmaktır.

– Ispanak içerdiği antioksidanlarla kan şekerinin dengelenmesinde önemli bir rol oynar. Ayrıca ıspanaktaki peptitler anjiotensin I-converting enzim adı verilen enzimin aktivasyonunu inhibe ederek daha düşük kan basıncı sağlamaya yardımcı olur.

– Ispanak, tüm bu sağladığı faydaların yanı sıra kalori ve yağ oranı çok düşük olduğundan, kilo vermeyi de kolaylaştırır.

– Çok besleyici olan çözünür lifler açısından da zengindir. Zengin diyet lifi içeriği sayesinde sindirim sistemini rahatlatarak kabızlık ve sindirim problemlerini önlemeye yardımcı olur.

Kimler Tüketirken Dikkat Etmeli?

Ispanak oksalat içeren sebzelerden biridir. Oksalatlar, kanda fazla miktarda olduğunda kristalleşip sağlık problemlerine yol açabilmektedir. Bu yüzden, böbrek ve safra kesesi ile ilgili problem yaşayan bireyler ıspanak tüketimini sınırlamalı ya da hiç tüketmemelidir. Ayrıca pürin içeren bir besin olduğundan gut hastalığı olan bireyler de ıspanak tüketimini sınırlamalıdır.

İyi Ispanak Nasıl Seçilir?

Koyu yeşil yapraklı ve üzerinde sarı benekler olmayan ıspanak tercih edilmelidir. Yapraklar taze ve gevrek görülmelidir, buruşuk olmamalıdır. Aşırı nemli, ıslak, çamurla kaplı ve çürük olanlardan kaçınılmalı ve satın alınmamalıdır.

Ispanak Nasıl Saklanır?

Ispanağın bozulmasını çabuklaştıracağı için depolamadan önce yıkamayınız. Plastik saklama kabına koyunuz ve olabildiğince yaprakların sıkışmamasına özen gösteriniz. Ispanak 5 güne kadar buzdolabında tazeliğini koruyacaktır.

Nerelerde Kullanılır?

Ispanağın sahip olduğu tüm bu mineral ve vitaminlerden tamamen yararlanabilmek için, çiğ ve taze olarak tüketilmelidir. Ispanağı ister yemek, börek, çorba, salatalara katarak istersenizde smoothielere ekleyerek tüketebilirsiniz.

Haftaya görüşmek üzere sağlıklı ve fit kalın.

Dyt. Simay Ejderoğlu

Bu yazılar da ilginizi çekebilir

Yorum Bulunamadı

Cevap Yaz