Yoga

Sankalpa

20 Kasım 2019

Yazı: Sankalpa | Yazan: Fatoş Şahin

Her yeni yılda aynı şey olur. Genelde önümüze, geçirdiğimiz sene içinde suçluluk duyduğumuz şeylerden dolayı gerçekçi olmayan hedefler koyar ve onları gerçekleştiremediğimizde de başka bir suçluluğun içine düşeriz.

Çoğu yeni yıl niyeti de aynı kelimeyle biter; “istiyorum”.

Burada konuşan; ego, hisler ve koşullanmalar kaynaklı yanıltıcı arzulardır. Bu kelimeyle, isteğimizi ve niyetimizi sadece yaptığımızı değil, olduğumuz kişiyi de değiştirmeye yöneltmiş oluruz çünkü bu kelimeyi kullandığımızda bu, bir eksiklikten ya da yetersizlik hissinden yola çıkmak demektir. Olduğumuz kişinin yeterince iyi olmadığı düşüncesinden filizlendiğinden ve mutluluğumuzun istediğimizi elde etmemize bağlı olduğu yanılsamasını beslediğinden dolayı, bu niyetler çoğu zaman gerçekleşemez.

Hatırlarsanız bir önceki Yoga Nidra yazımda Sankalpa’dan bahsedince kendisi üzerine detaylıca yazacağımı söylemiştim. Yeni yıla girmek üzereyken bu niyetimin nasıl güzel bir tevafuk olduğunu fark ettim.

Yoga geleneği “Yeni Yıl Niyeti” konusunda değişik bir alternatif sunar: Sankalpa uygulaması.

Bu dünyaya geliş sebebimiz olan hayatı en güzel biçimde tekamül edebilmek için, zihni ve her birimizin içindeki ilahi özellikleri de sürece dahil etmemiz gerekir. Sankalpa; biz daha bilinçli olmaya ve en derinde yatan niyetlerimizle bağ kurmaya başladıkça, tam da bunu yapabilmemiz için bize yardımcı olan bir ifadedir.

Sankalpa Nedir?

“Karar” veya “niyet” olarak çevrilebilir. Yoga Nidra’nın önemli bir tekniği ve aşamasıdır ve kişiliği olumlu şekilde dönüştürmek için güçlü bir yöntemdir.

Kalpa kelimesi “Yemin” ya da “Tüm kuralların ötesinde takip edilmesi gereken kural” anlamına gelir. San kelimesi, yüksek gerçeklikle ya da yüksek bilinçle olan bağlantıyı ifade eder. Kısacası bu iki kelimenin birleşiminden oluşan Sankalpa bence; kendi gerçekliğimizi desteklemek adına verdiğimiz sözdür.

Yaşam tarzını değiştirmenin, istenenlere ulaşmanın, zihinsel engel ve çatışmaları kaldırmanın bir yöntemidir.

Geçmiş düşünceler, şu anki karakter, tavırlar vb getirdi. Bu demektir ki şu anki düşünceler de gelecekteki davranışlarımızı belirleyecek.

Sankalpa, hayatın daha derin olan anlamını yüceltir ve bize gerçek doğamızı hatırlatarak, seçimlerimize rehberlik eder. Daha geniş bir farkındalık geliştirebilmek için zamanımızı adayabildiğimizde, niyetimizi potansiyelimizle uyumlandırabiliriz.

Yoga Nidra & Sankalpa

Yoga Nidra pratiği sırasında zihin oldukça almaya açık bir haldedir ve Sankalpa formunda öz-telkinlere duyarlıdır. Bilinçaltına Sankalpa tohumunu ekmek mümkündür. Sankalpa, ekildiği andan itibaren, büyüyüp meyve vermesi için zihnin muazzam güçlerini toplamaya başlar. Başta sadece bilinçli bir karardır ama zamanla çok güçlü bir bilinçaltı ivmesi olmaya başlar. Bu daha derin güç, zamanla tekrar bilince yükselir ve kişiliğiniz ve hayatınızda değişimler başlatır.

Sankalpa’nın zihne sıkıca kazınması çok önemlidir. Pek çok kişi karar verir ama nadiren sonuçlandırır. Bunun nedeni basittir; karar yeterince derine kazınmamıştır, onun yerine sadece entellektüel seviyede, zihnin yüzeyinde işler. Genelde karar, zihin karışıkken, genel olarak mutsuz ve hoşnutsuzken verilir. Zihin bu noktada karar almaya hazır değildir. Başarılı karar almak için Sankalpa tohumu güçlü bir irade ve hisle ekilmelidir. Ayrıca, zihin onu kabul etmeye ve kendine katmaya uygunken ekilmelidir. Yoga Nidra, aynen böyle bir zamandır.

(Bir önceki yazımı okuyun lütfen 👉🏻 Yoga Nidra)

Sankalpa’mızı nasıl keşfedebiliriz?

Sankalpanızı dikkatle seçmelisiniz. Hayatınızda önemli olan bir şey olmalı. “Yeni bir araba alacağım” ya da “Komşumdan daha başarılı olacağım” gibi yüzelsel kararlar almayın.

Kötü bir alışkanlığı bırakmak istiyorsanız, dikkat edin çünkü onlar çoğunlukla çok daha derinde yatan başka şeylerin dışa vurumudur. Kötü alışkanlıklar genelde güvenlik valfi gibidir ve derin zihinsel gerginliklerin basıncını azaltırlar. Bir alışkanlığı bastırırsan, başka bir alışkanlık yerine çıkar. Bu, hava yatağına benzetilebilir; bir bölgeye basarsan, diğer bölge yukarı çıkar. Zihnin gerginlikleri de böyledir; bir alışkanlığı bastırırsan, başka alışkanlık hızla yerine geçer. Bu yüzden genelde “kötü alışkanlıkları” bırakmakla ilgili Sankalpa tavsiye etmeyiz. Hayatınızı daha mutlu, neşeli ve tamamlayıcı bir tecrübe haline getirmeye yönelik bir Sankalpa daha iyidir. Bu gerçekleştiğinde sözde kötü alışkanlıklar kendiliğinden, baskı veya çaba olmadan, buharlaşırlar. “Sigarayı bırakacağım”, “Sinirli olmayı bırakacağım” gibi kararlar almak yerine, aşağıda bahsedeceğimiz örneklerde olduğu gibi daha derin etkili kararlar alın.

Sankalpa açık seçik olmalıdır.

“Olumsuz niteliklerden arınacağım” ya da “Erdemli biri olmaya çalışacağım” gibi belirsiz kararlar almayın. Bunlar anlamsız ve etkisizdir. Bu çeşit kararlar bilinçaltına kadar ulaşmaz ve kesinlikle hayatınızda bir değişim getirmez.

Mesela; “İyilişmeyi, sigarayı bırakmayı, aşkı bulmayı, iş bulmayı umuyorum” yerine Sankalpa’mız “Tam ve sağlıklıyım. İhtiyacım olan her şeye sahibim (zaman, aşk, para, vs)” olabilir.

Ya da örnekleri artırmak gerekirse;

Üstlendiğim işte başarılıyım.
Karşılık beklemeden iyilik yapıyorum.
Her an şükrediyorum.
Farkındalığımı arttırıyorum.
Sevgi doluyum ve seviliyorum.
İhtiyaç olduğunda yardım alabiliyor ve yardım edebiliyorum.
Maddi olarak rahatım.

gibi sankalpalar kurabiliriz.

Sankalpalar bireysel, kişisel niyetlerdir ve hayatın koşulları değiştikçe onlar da değişir. Daha kişisel odaklı sankalpalar oluşturmak istiyorsak, isteklerimiz ve ihtiyaçlarımız arasındaki farka dikkat etmeliyiz. İstekler hoş şeylerle ilişkilidir ve koşullanmalarımızdan doğarlar. İhtiyaçlarımız ise yaşam amacımızı gerçekleştirebilmemiz için ruhumuzun ihtiyaç duyduklarıdır.

Kendinize Şu İki Soruyu Sorun:

▻ Neyi başarmak istiyorum?
▻ Buna sahip olmak nasıl hissettirirdi?

Niyet koymak; rehberlik etmesi ve bir amaç vermesi içindir. Bizi merkezimizde ve mevcut tutmak içindir. Niyetlerinizi basit ve samimi tutmaya özen gösterin. Sankalpa’nızı hatırlamak ve niyeti aklınıza getirmek; niyetinizi güçlendirecek ve samimi arzunuzu besleyecektir. Bu sebepten, niyetinizle sık sık bağ kurmayı araştırın.

▻ Yoga matınızın üzerinden çıkıp insanlarla iletişim kurduğunuzda sizi ne merkezinizde tutar ve size bir amaç verir?

▻ Gününüz içinde ne anda, müteşekkir ve şefkatli olmanızı sağlar?

▻ İşler karmaşıklaştığında ve hızlandığında durup bakmak, uyaran ile tepkiniz arasına boşluk koymak, niyetinizin sizi yönlendirmesine izin vermek mümkün mü?

Sankalpa Kullanmanın Kuralları

Açıklık:

Kısa, basit ve açık bir cümle biçimine sahip olmalı. Minimum kelime kullanılmalı. Aynı cümle, değiştirilmeden, başarıya ulaşana dek tekrarlanmalı.

Tekrar:

Tüm zihinle tekrar ve tekrar uygulanmalı.

İçtenlik ve His:

Sankalpa’yı içtenlik ve hisle tekrarlanmalı. Sadece ağızdan değil, kalpten söylenmeli. Sadece dilsel tekrar, Sankalpa’nın bilinçaltına kazınmasını sağlamaz. Sankalpa zihnin derinliklerine ancak güçlü bir duygusal uyaranla indirilebilir. İçtenlik eksikliği de Sankalpa tohumunun ekilmesini engeller; bu yüzden içten olun.

Zaman:

Sankalpa, Yoga Nidra’nın baş ve son bölümlerinde tekrarlanmalı. Uykudan önce ve uyandıktan hemen sonra da tekrarlanabilir. Bu zamanlar, zihnin en alıcı zamanlarıdır ama aslında Sankalpa günün her saating tekrarlanabilir.

Tek Sankalpa:

Bir Sankalpa seçin ve meyve verene kadar onunla kalın. Değiştirmeyin.

Güzel sankalpalarımız olsun, sabırla ve kararlılıkla onunla kalalım vee meyvelerini bir güzel toplayalım inşaAllah 🤲

Sevgiyle kalın 💫

Fatoş Şahin

Bu yazılar da ilginizi çekebilir

Yorum Bulunamadı

Cevap Yaz

Girne Antik Liman
Girne Antik Liman
Öykü: Umarım Bu Gece Öldürülmem | Yazan: Didem Çelebi Özkan